Συμβουλές για αποδοτικό, χωρίς καβγάδες, διάβασμα στο σπίτι, της ειδικής παιδαγωγού Βίκης Ευαγγέλου
Γράφει η ειδική παιδαγωγός Βίκη Ευαγγέλου
Το άγχος του κάθε γονέα αποτελεί η σχολική μελέτη και οι εργασίες στο σπίτι, αν πρέπει να βοηθάνε τα παιδιά τους και αν ναι πόσο και με ποιον τρόπο.
Τα παραπάνω ερωτήματα αγχώνουν κυρίως τους γονείς των παιδιών την Α Δημοτικού, μια τάξη ιδιαίτερα σημαντικής, καθώς μπαίνουν τα θεμέλια και οι βάσεις της σωστής μελέτης και της ανεξαρτησίας στο διάβασμα.
Θα πρέπει ως γονείς να έχουμε στο μυαλό μας ότι τα παιδιά μας είναι απαραίτητο να έχουν και ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι. Σίγουρα όμως θα πρέπει να αφιερώσουν και κάποιο χρόνο για την μελέτη τους.
Ας δούμε παρακάτω μερικές συμβουλές για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας και να κάνουμε τη μελέτη του πιο αποδοτική, ευκολότερη, χωρίς μαλώματα και γκρίνιες.
- Δημιουργήστε τον κατάλληλο χώρο μελέτης. Καλό είναι τα παιδιά να έχουν τον δικό τους χώρο μελέτης, για παράδειγμα το γραφείο τους στο δωμάτιο τους. Ο χώρος αυτός θα πρέπει να είναι σταθερός, διαβάζουμε πάντα στο γραφείο μας. Θα πρέπει να φροντίζουμε να είναι καθαρό το γραφείο, χωρίς πολλά πράγματα επάνω του που μπορεί να του αποσπούν την προσοχή. Καλό είναι να υπάρχει ένα ρολόι για να υπάρχει η αντίληψη του χρόνου αλλά και το ωρολόγιο, εβδομαδιαίο πρόγραμμα του σχολείου στο οπτικό πεδίο του παιδιού για να το διαβάζει εύκολα και να γνωρίζει τι πρέπει να ετοιμάσει για την επόμενη ημέρα.
- Μη χρησιμοποιείται την προστακτική και φράσεις του τύπου « Διάβασε τώρα». Μη ξεχνάμε ότι σε κανέναν δεν αρέσουν οι διαταγές, έτσι και στα παιδιά. Τι γίνεται όμως αν το παιδί μας πεισματικά αρνείται να καθίσει να διαβάσει. Θα πρέπει να γνωστοποιήσετέ στο παιδί σας ότι υπάρχουν προτεραιότητες. Η βασική του είναι το σχολείο και η σχολική μελέτη και μετά από αυτή θα μπορεί να συνεχίσει στις υπόλοιπες δραστηριότητές του.
- Και εδώ έρχεται η επόμενη συμβουλή η οποία έχει να κάνει με τις ανταμοιβές και τα κίνητρα. Η εφαρμογή ενός συστήματος ανταμοιβών μπορεί να δώσει το απαραίτητο κίνητρο στο παιδί σας για να ασχοληθεί με την σχολική μελέτη του. Μπορεί να χρειαστεί μικρές ανταμοιβές καθ΄ όλη την διάρκεια εκτέλεσης της εργασίας ή μπορεί με μία εβδομαδιαία ή ημερήσια ανταμοιβή να είναι εντάξει.
- Είναι πάρα πολύ σημαντικό να φροντίζουμε το περιβάλλον που μελετά το παιδί να είναι ήρεμο και ήσυχο. Δεν πρέπει να αποσπάται η προσοχή του από δικές μας ομιλίες ή δυνατή μουσική ή τηλεόραση.
- Πολύ σημαντικό είναι το παιδί να διαμορφώνει καθημερινά το ημερήσιο πρόγραμμα μελέτης του. Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού το καθοδηγούμε και αργότερα το κάνει μόνο του. Βλέποντας το παιδί το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας γράφει σε ένα χαρτί τι θα διαβάσει πρώτα και τι μετά. Καλό είναι να ξεκινά πρώτα με τα «δύσκολα» και πιο απαιτητικά μαθήματα. Μέσα σε αυτό ορίζουμε το χρονικό όριο, κατά προσέγγιση, που θα χρειαστεί για κάθε εργασία. Έτσι, γνωρίζει πόσο χρόνο θα του πάρει περίπου η σχολική μελέτη συνολικά. Είναι σημαντικό μέσα σε αυτό τον χρόνο να υπολογίσουμε με το παιδί και τα ανάλογα διαλείμματα που μπορεί να χρειάζεται.
- Δεν παρεμβαίνουμε στις σχολικές εργασίες του παιδιού μας. Τις ασκήσεις δεν πρέπει να τις λύσουμε εμείς αλλά το παιδί. Του δίνουμε εναλλακτικούς τρόπους από όπου θα μπορεί να αντλήσει πληροφορίες για την εργασία του, του επισημαίνουμε ότι μπορούμε να το βοηθήσουμε να κατανοήσει κάτι για το οποίο δεν αισθάνεται σίγουρο, αλλά σε καμία περίπτωση δε λέμε τι και πώς θα γράψει κάτι ή δεν διδάσκουμε κάτι εμείς. Η δουλειά των γονέων πρέπει να είναι υποστηρικτική και όχι παρεμβατική.
- Είναι σημαντικό να του υπενθυμίζουμε στο τέλος κάθε εργασίας του να την ελέγχει ξανά και να εντοπίζει και να διορθώνει μόνο του τα λάθη του.
- Καλό είναι οι γονείς να μην αξιολογούν μπροστά στο παιδί τον εκπαιδευτικό τους. Εκφράσεις όπως «Μα πόση δουλειά σας έβαλε» ή « Τι είναι αυτά που ζητάει να κάνετε» δεν θα βοηθήσουν αντίθετα θα χρησιμοποιηθούν ως άλλοθι από το παιδί για να χρονοτριβήσει.
Να μην ξεχνάτε να επαινείτε τα παιδιά σας. Προσπαθήστε να βγάλετε από το λεξιλόγιο σας αρνητικές λέξεις και αρχίστε να χρησιμοποιείτε την θετική ενίσχυση. Όσα λάθη και να έχει κάνει, εντοπίστε το σωστό και επαινέστε το γι’ αυτό και για την προσπάθεια του. Πείτε του μπράβο και μάθε στο παιδί σας ότι η αποτυχία είναι μέρος της ζωής μας. Να έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του και πάντα να προσπαθεί.